World

Yoga guru Ramdev’s launch of TV channels in Nepal faces opposition – Times of India


KATHMANDU: The Nepal authorities will take motion in opposition to yoga guru Ramdev’s two tv channels whether it is discovered that they’re being operated in the nation with out looking for permission or following due procedures, a senior official mentioned on Sunday.
Nepal’s Prime Minister Sher Bahadur Deuba and Communist Party of Nepal-Maoist Centre chairman Pushpa Kamal Dahal ‘Prachanda’ collectively launched the 2 TV channels – Aastha Nepal TV and Patanjali Nepal TV – in the presence of Ramdev and his shut aide Acharya Balkrishna on Friday.
The channels are meant for broadcasting spiritual and yoga-associated programmes.
However, director normal of Nepal’s Department of Information and Broadcasting Gogan Bahadur Hamal mentioned that two tv channels have by no means utilized for registration and didn’t comply with any authorized process to start out them.
“We will take action if we found that Patanjali Nepal and Ashtha Nepal channels belonging to India’s yoga guru Ramdev and Acharya Balakrishna have built infrastructures to broadcast the television programmes without fulfilling any legal formalities and even having registered,” Hamal advised PTI.
“We can’t believe the statement issued by the Patanjali Nepal. We have formed an investigation committee to find out the truth. If they have made any preparation regarding operating the television channels from Nepal without our permission and without following due procedures, we will take necessary action,” Hamal mentioned.
However, Patanjali Yogpeeth Nepal mentioned in a press release that it has already gone by a verification course of for the tv channels from Company Registrar’s Office and the method has been initiated for additional permission from the our bodies involved for working the tv channels.
“We have not actually broadcast the television channels, we have only made technical preparation for the same. We have only inaugurated the television broadcasting office building,” it mentioned.
It mentioned the tv channels – geared toward broadcasting programmes regarding yoga, Ayurvedic training, tradition, literature and religious philosophy – will begin working solely after the due processes.
Commenting on the event, Patanjali spokesperson S Ok Tijarawala mentioned that the Aastha TV has a due license for downlinking in Nepal, which is legitimate as much as 2024.
“Prime Minister Debuba inaugurated the trial run of two channels – Aastha Nepal TV and Patanjali Nepal TV – with country-specific content in the Nepali language on November 19, 2021. It has got 30 days time to get commercial approval for this trial run for full telecast,” he said.
He said that full broadcast will start as per the due procedure after December 19.
“Information & Broadcasting Ministry of the Government of Nepal has already acknowledged the truth that this inauguration of the 2 channels – Aastha Nepal TV and Patanjali Nepal TV – is as per due diligence following the principles and laws,” he added.
Meanwhile, the Federation of Nepalese Journalists, an umbrella organisation of local journalists, issued a statement, saying the country’s law prevents foreign investment in the media and the launching of television channels by the Patanjali group was a violation of the law.
“We wish to remind the group involved in regards to the current legal guidelines and guidelines that forestall working TV channels below overseas funding,” it mentioned.




https://timesofindia.indiatimes.com/world/south-asia/yoga-guru-ramdevs-launch-of-tv-channels-in-nepal-faces-opposition/articleshow/87835367.cms

You may also like

More in:World

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *